Translate

sâmbătă, 26 martie 2011

Faster, harder, better

Poate stiti, sau nu, din octombrie 2010 eu alerg de doua ori pe saptamana. De anul asta am introdus un traseu de alergat mai solicitant in programul meu de antrenament, si anume traseul de MTB hobby de la Duatlon Cetatea Brasovului 2010. Motivele pentru care am ales acest traseu ar fi ca mi-am propus ca in 2011 sa reduc 3 minute din timpul in care am facut traseul in 2010 si daca alerg pe el o sa-l invat si o sa stiu cum sa-l abordez pentru a reusi. Alt motiv ar fi ca imi foloseste mult un antrenament de trail running ca pregatire pentru crossurile la care vreau sa particip anul asta. Inca nu stiu care o sa fie alea, dar o sa fie cel putin unul. 

Din cauza ca traseul este destul de solicitant am ales sa-l fac o data la doua saptamani, in celelalte zile ramanand pista de alergare de sub Tampa. De obicei alerg cu Marius, colegul de servici care mi-a fost stafeta la Duatlon, dar joia asta, Marius nu s-a simti bine si a decis sa se retraga pentru a nu inrautati starea in care se afla. Partener mi-a fost Mihai care a ales sa ma insoteasca pe bicicleta. Pentru ca el putea sa mearga mai repede ca mine, nu m-am lasat mai prejos si am marit ritmul ca sa nu raman in urma asa ca nu prea i-am dat pulsului ocazia sa coboare prea mult. Pe urcari am pastrat un ritm acceptabil dar pe coborari am dat tot din mine. Traseul a fost cum nu se poate mai bun. Pentru ca nu a mai plouat de ceva vreme a avut ocazia sa se uste, dar nu de tot, exact cat trebuie ca sa fie o aderenta buna.

Din cauza ca am marit ritmul am parcurs distanta de 7.81 km mai repede ca de obicei, dar nu am simtit ca m-a stors de puteri. Am terminat tura cu aproximativ 10 minute mai repede fata de timpul cel mai bun de pana atunci.

Mihai mi-a facut cateva poze, asa ca acum am primele poze cu mine alergand. Sper ca o sa fie si altele pe la ceva competitii. Pe langa timpul bun si compania placuta m-am mai ales si cu o febra musculara sanatoasa. Nu este de mirare, pentru ca este primul efort destul de serios de anul asta. Incet, incet o sa fie tot mai multe asemenea eforturi asa incat in vara sa fiu in forma maxima si sa fiu in sfarsit multumit la sfarsitul concursurilor la care particip.

 
 


marți, 22 martie 2011

Epuizare


Candle by ~BaselMahmoud on deviantART

Acum o saptamana m-am confruntat cu un fenomen ce nu am crezut ca ma va afecta vreodata, si anume oboseala cronica datorata antrenamentului fizic. Am studiat acest fenomen, dar m-am crezut ferit. In continuare o sa va prezint cauzele principale care duc la aceasta oboseala si cum poate fi eliminata. Studiu de caz: eu.

In perioada sarbatorilor am cam facut pauza cu antrenamentele si cand am inceput din nou am realizat ca cele 2 saptamani in care am taiat frunze la caini au avut un efect dramatic asupra conditiei mele fizice. La alergat aveam plumbi in incaltari si la pedalat parca eram un fumator cu traditie. Asa ca m-am hotarat sa-mi intru cat mai rapid in forma. Pentru a putea scoate tot ce e bun din antrenamente am recurs la izotonice la fiecare efort, chiar si cele de recuperare. Fructele au devenit obligatorii si pastele mi-au furnizat carbohidrati inainte de fiecare antrenament mai serios. M-am alimentat asa cum trebuie si in aproximatov o luna am ajuns din nou in forma avuta inainte de sarbatori. Incet incet am inceput sa fac iar economie la izotonice si la fructe, dar antrenamentele au ramas aceleasi. In medie, 13-14 ore de antrenament pe saptamana. Am inceput din nou sa simt ca progresez si am cam uitat de saptamana de recuperare, fiecare antrenament fiind dus pana la pragul anaerob. De luna aceasta am inceput sa introduc si perioade scurte de antrenament anaerob. Totul bine, dar am inceput sa simt o usoara febra musculara ce nu voia sa treaca nici chiar dupa o saptamana de recuperare. Asta m-a pus pe ganduri si am accesat arhiva din creierul meu in care am stocat informatiile legate de epuizare si am ajuns la concluzia ca trebuie facut ceva.

Oboseala cronica este o stare cauzata de antrenamentul excesiv. In cazul meu a devenit antrenament excesiv datorita lipsei izotonicelor care imi dadeau forta ca sa reiau efortul ziua urmatoare. Principalele simptome ale acestei stari sunt:
  • lipsa entuziasmului la antrenamente;
  • dureri usoare persistente ale musculaturii;
  • articulatii inflamate;
  • scadere in performate;
  • insomnie;
  • dureri de cap;
  • scaderea imunitatii;
  • lipsa poftei de mancare;
  • etc.
Vremea s-a imbunatatit si mi-a dat ocazia ca sa ies cu bicicleta la sosea, lucru la care am visat toata iarna, dar nu imi mai venea sa ma urc pe bicicleta. Cand ma uitam la ea imi venea in minte durerea cauzata de șa, frigul care inca se facea simtit, pedalele care imi fac probleme, etc. Totusi am trecut peste aceste ganduri necurate si m-am urcat pe bicicleta si am tras mai tare ca sa imi revin, dar se pare ca am facut exact ce nu trebuia.
Pentru a putea trecere peste aceasta oboseala trebuie odihna. Daca nu este foarte grava se poate apela la odihna activa, pastrand aceleasi activitati dar scazand intensitatea exercitiilor. Aceste antrenamente usoare trebuie mentinute pana cand trec toate simptomele. Daca oboseala persista atunci trebuie masuri mai drastice precum intreruperea antrenamentului pana dispar simptomele. Masajul ajuta foarte mult pentru ca permite musculaturii sa se relaxeze si produce o stare placuta. Un film vizionat din pat cu picioarele ridicate face minuni deasemenea. 
Aceasta perioada de refacere nu trebuie privita ca o risipa de energie cauzatoare de regres ci ca o oportunitate de a iesi din rutina antrenamentelor. Antrenamentul excesiv duce la epuizare si implicit la reducerea performatelor. Perioadele de odihna sunt necesare pentru ca organismul sa se refaca si sa poata reincepe antrenamentele mai intens rezultand progres.