Translate

duminică, 21 noiembrie 2010

Inaugurarea pistei de alergare


Astazi la ora 11, niste tineri si nelinistiti, s-au intalnit sub Tampa la locul de start al pistei de alergare care tocmai a fost construita. Vremea a fost urata, dar totusi au venit si altii in afara de organizatori care incercau din rasputeri ca sa adune oameni si sa imparta tricouri. Oricine care a poposit in dreptul startului a primit cate un tricou care invita privitorul sa iasa afara si sa se apuce de treaba.

Pe la 11:30, dupa o scurta incalzire s-a plecat in alergare poposind cate putin la cele 6 statii unde fiecare a facut cateva din exercitiile indicate pe panorile explicative. Astfel frigul a fost indurat mai usor. Eu a trebuit sa fiu doar spectator pentru ca inca ma mai lupt cu premiul surpriza primit la Crosul 15 noiembrie - o raceala sanatoasa. Am fost placut surprins cand am vazut ca printre aparate au fost si bare paralele. Mi-am amintit de liceu cand ieseam ca sa trag de mine la paralele in fiecare pauza cu domnul Goia.

Sunt curios daca dispozitivele, care sunt in proportie de 90 % din lemn, o sa aiba o viata lunga... Daca o sa treaca de iarna asta fara ca sa ajunga in soba boschetarilor o sa fie bine. Oricum, cred ca o sa includ si exercitii la aparatele alea in programul meu de antrenament. In continuare, ceva poze:



aici am vrut sa pun o poza cu Mihai fumand, dar nu a vrut sa se ataseze



joi, 18 noiembrie 2010

Faster, Harder, Stronger



De cand am vazut prima data filmul Rocky I, cuvantul "antrenament" imi aduce in minte secventa cu Rocky antrenandu-se si cred ca nu sunt singurul care se gandeste la asta. Filme de genul "Rocky" ne prezinta succesul ca pe un munte in varful caruia poti urca doar cu durere, sudoare si sacrificiu. Aceste filme sunt foarte motivante, dar sa nu uitam ca sunt filme.

In continuare vreau sa arat ca antrenamentele fizice, de orice gen, pot fi frumoase si pot imbunatati propriile performatele. Cred ca nu exista om, care la un moment din viata, sa nu fi vrut sa se apuce de ceva activitate sportiva si la vazul unor sportivi seriosi sa nu se simta descurajat si sa-si bage picioarele in tot zicand "eu nu o sa pot face asta niciodata".

O cautare pe Internet a unor metode imbunatatire a formei fizice va returneaza o sumedenie de rezultate care mai de care de variate si, cel mai adesea, prima gasita este considerata ca fiind cea mai buna pentru ca este folosita de sportivi de top si garanteaza rezultate. Dar sa nu uitam ca nu suntem toti sportivi de top si daca ar fi asa de simplu sa te antrenezi, dand un search pe google, nu ar mai exista antrenori. Un antrenament corect poate sa-ti aduca foarte multe beneficii printre care reducerea in greutate (pentru cine are nevoie), imbunatatirea rezistentei cardio-pulmonare, imbunatatirea reflexelor si o stare generala placuta. Un antrenament facut incorect induce o stare de epuizare ce este descurajanta pentru absolut oricine. Omul are un instinct de autoconservare foarte bine dezvoltat si oricat de masochist ar fi tot se satura de durere la un moment dat.

Primul pas este ca sa ne stabilim niste obiective. Antrenamentele destinate pierderii in greutate sunt foarte diferite de cele destinate castigarii titlului de campion modial asa ca este bine ca sa stim ce vrem. Este foarte util ca sa facem si un consult medical in aceasta perioada ca sa vedem daca starea noastra de sanatate ne permite o schimbare a stilului de viata. Si daca totul este in ordine putem incepe. Dar cum?

Imaginea de mai sus reprezinta un an de antrenament pentru un sportiv care participa in competitii sportive. Aceste competitii pot fi: un meci de baschet din cupa liceelor, Crosul 15 Noiembrie 1987, campionatul national de Judo, Olimpiada. Nu conteaza in ce sport ne pregatim, planul este structurat la fel.  In functie de obiectivele stabilite ne putem alege un plan de antrenament. Astfel, daca dorim doar sa pierdem in greutate atunci prima treapta este suficienta. Daca dorim sa ne intrecem din cand in cand cu amicii, atunci este nevoie si de treapta a doua. Daca dorim ca sa particiam ca amatori sau chiar ca profesionisti la niste competitii atunci este nevoie si de trapta a treia, a patra fiind chiar sezonul competitional.

Baza
Aceasta treapta este destinata imbunatatirii formei fizice si pregateste organismul pentru celelalte etape. Este cea mai importanta etapa pentru ca asigura "fundatia". Cu cat este mai solida aceasta "fundatie", cu atat se poate cladi mai mult in celelalte etape.

Pentru un sportiv care are in plan un sezon competitional, aceasta etapa incepe la sfarsitul sezonului competitional din anul in curs. Spre exemplu, sezonul ciclist incepe aproximativ in iunie si se termina in septembrie. Asa ca, prin octombrie putem incepe antrenamentele.

Daca scopul nostru este doar imbunatatirea formei fizice fara ca sa ne intereseze competitii, putem incepe oricand, dar cel mai bine este toamna-iarna pentru ca in aceasta etapa ardem calorii multe si dupa cum stim cu totii, in jurul sarbatorilor avem tendinta ca sa ne rotunjim.

Antrenamentele caracteristice acestei perioade sunt antrenamentele usoare la sfarsitul carora nu ne simtim obositi, ci chiar dornici sa o luam de la capat. Un exemplu de antrenament ar fi o alergare usoara in parc cu un amic purtand o discutie interesanta. Daca nu putem rosti o fraza completa inseamna ca intensitatea este prea ridicata. In cifre, pulsul trebuie mentinut in zona aerobica, aproximativ intre 70-80% din pulsul maxim. Daca avem un monitor cardiac putem controla intensitatea dupa valoarea pulsului. Daca nu, este foarte bine si cu testul frazei. Oricum, garantez ca daca nu sunteti obisnuiti cu astfel de antrenamente o sa simtiti ca trisati si ca nu faceti nimic productiv, dar este chiar opusul. Intr-un antrenament din acesta usor ardeti mai multe calorii decat intr-un antrenament cu intensitate mare si imbunatatiti rezistenta la efort fara sa va simtiti obositi. Daca aveti un monitor cardiac puteti observa la sfarsitul acestei perioade ca la acelasi puls ca si la inceput puteti face mai mult.

Crestere 1
In aceasta perioada incepem sa cladim pe fundatia construita anterior. Reducem numarul antrenamentelor usoare, dar le crestem usor in durata. Gradual introducem niste antrenamente mai dificile care sa trezeasca organismul si sa-l pregateasca pentru ce va urma. Un exemplu de astfel de antrenament ar fi o alergare pe un traseu montan usor in ascensiune sau un rulaj usor cu bicicleta pe un traseu in ascensiune. Numarul acestor antrenamente nu trebuie sa depaseasca 30% din numarul de antrenamente din aceasta perioada. In aceasta etapa apare un nou tip de antrenament - antrenamentul de recuperare. Aceste este caracterizat de o intensitate mai scazuta decat antrenamentele usoare din etapa de baza. Un exemplu ar fi o drumetie pe un traseu turistic sau o alergare usoara sau plimbare cu bicicleta prin jurul orasului evitand efortul cu orice pret. Aceste antrenamente trebuie facute dupa un antrenament mai dificil.

In aceasta etapa observam o evolutie pronuntata in forma fizica depasindu-i pe cei care se antreneaza dupa ureche. Cand ceilalti gafaie noi putem sprinta.

Crestere 2
Aceasta etapa este dedicata celor care au in fata in sezon competitional. In aceasta perioada construim acoperisul pe zidurile contruite in etapa anterioara. In aceasta etapa reducem si mai mult numarul antrenamentelor usoare, dar se crestem durata astfel incat sa fie aproximativ aceeasi ca si in competitia in care vrem sa participam. Pastram si antrenamentele "mai dificile" din etapa precedenta si introducem antrenamentele maximale. Aceste antrenamente sunt scurte, dar de o intensitate foarte mare. In cifre: aproximativ 80-90% din pulsul maxim. Scopul acestor antrenamente este de a simula moemnte dificile din competitia in care vom participa, spre exemplu, o catarare importanta sau chiar sprintul final. Durata acestor eforturi trebuie sa fie mica pentru ca induc o stare de oboseala pronuntata. Inainte si imediat dupa un astfel de efort trebuie facuta o incalzire, respectiv o revenire serioasa pentru a preveni aparitia carceilor sau altor efecte nedorite. Ziua urmatoare dupa un astfel de antrenament este obligatoriu destinata antrenamentului de recuperare.

Max
Aceasta este ultima etapa - sezonul competitional. In aceasta etapa trebuie sa mentinem nivelul atins in etapa anterioara. Daca la sfarsitul saptamanii avem o competitie atunci acea saptamana este rezervata antrenamentelor de intensitate medie-usoara. Trebuie sa ne hranim sanatos, sa bem multe lichide si sa ne odihnim. Doar asa vom fi in forma maxima in competitia pentru care ne-am pregatit.

Ordinea acestor etape este extrem de importanta. Daca o modificam, dam peste cap tot planul de antrenament iar rezultatele nu o sa fie mai slabe decat daca urmam ordinea corecta. Daca sarim peste prima etapa - baza o sa fim capabili de eforturi mari dar de intensitate scazuta. Spre exemplu, daca participam la un maraton de mountain bike pe o distanta de 90 km, in primii 10 km o sa putem depasii foarte repede multi concurenti si putem urca orice panta in viteza, dar sansele ca sa reusim sa terminam competitia sunt extrem de mici pentru ca ne vom extenua rapid. Daca facem doar baza atunci vom fi capabili sa facem efort un timp indelungat, dar il vom face la intensitate mica. Nu vom putea sa urcam la fel de repede panta ca si ceilalti, dar in momentul cand cel ce a sarit peste prima etapa de antrenament cedeaza, noi continuam. Cei din aceasta categorie sunt cei care termina o competitie de anduranta in a doua jumatate, dar sosesc cu zambetul pe buze.

Un aspect ce nu l-am abordat si nici nu o sa o fac este alimentatia. Pentru rezultate bune este necesara si o alimentatie corecta. Pentru acest lucru este necesara consultarea unui expert. In general, mancarea sanatoasa nu este gustoasa, dar este sanatoasa.

Concluzii
Indiferent de obiectivele noastre, fie ca vrem sa slabim sau sa castigam Olimpiada, trebuie sa intelegem si sa punem in aplicare un plan de antrenament. "Usor", pentru un atlet de performanta inseamna altceva decat pentru un amator dornic sa scape de cateva kilograme puse dupa sarbatori, dar acest "usor" este la fel de important pentru amandoi. Orice plan de antrenament trebuie inceput "usor" si vom vedea ca vom progresa si vom fi capabili de mai mult.

Miscarea este singura care poate imbunatati forma fizica. Orice alta metoda este absurda. Pastilele ne distrug stomacul si in momentul in care intrerupem revenim la forma initiala foarte repede. Dieta ne face morocanosi si pofticiosi iar dispozitivele electrice consuma curent.

Despre antrenamentele cicliste ce le puteti face in perioadele descrise mai sus puteti consulta site-ul M-BIKE, sectiunea TRAINING.

miercuri, 17 noiembrie 2010

Pista de alergare de sub Tampa

 
Brasovul are un nou spatiu amenajat pentru sport in aer liber: traseul de alergare si exercitii fizice «Cetatea Brasovului», la Poalele Tampei

Asociatia Cetatea Brasovului are bucuria sa anunte finalizarea lucrarilor la proiectul de mult asteptat – Pista de alergare de la Poalele Tampei – castigator in luna ianuarie 2010 al programului de responsabilitate sociala al companiei Petrom, Tara lui Andrei.

Traseul, avand o lungime de 2000 m si o diferenta de nivel de 75 m, se intinde pe aleile pietonale principale din parcul de sub Tampa. Au fost montate de-a lungul acestor alei 6 statii pentru exercitii fizice, pentru antrenamente specifice de anduranta, forta si mobilitate. Fiecare statie este marcata cu cate un panou explicativ, cu sugestii pentru exercitiile de efectuat. Punctul de Start se afla langa apeductul Christian Kertsch (in capul scarilor care urca spre foisor).

Cu sloganul ‘Iesi afara!’ va invitam sa profitati inca de vremea frumoasa si sa veniti la un antrenament in grup, duminica, 21 noiembrie, orele 11, pe traseul de alergare si exercitii. Ne vedem la Start !

duminică, 14 noiembrie 2010

Run, Forest, ruuuun


Ieri, de dimineata, m-am trezit hotarat ca sa dau tot din mine la Crosul 15 Noiembrie 1987, un cros la care mi-ar fi placut sa particip si mai demult, dar nu am vrut suficient de mult.

La inceputul lui octombrie am introdus si alergarea in programul meu de antrenament asa ca am fost increzator ca pot sa nu ma fac de rusine. Cu toate ca stiam ca numarul participantilor va fi foarte mare si ca vor veni si alergatori de elita eu mi-am facut sperante ca voi ajunge in primii 50. Ce mare lucru sa alergi 5 km alaturi de oameni care nu au alergat niciodata?


La ora 9 am fost la inscriere si m-am pus la coada corespunzatoare categoriei mele de varsta. Am primit un tricou si numarul de concurs, dupa care am dus-o pe Iulia la mine la birou ca sa vada unde lucrez.


La ora 11 s-a dat startul fetelor care au țâșnit ca din pusca. Atunci am inceput sa am dubii in privinta obiectivelor mele pentru aceasta cursa. Putin mai tarziu am auzit ca dupa 12 minute de la start, primele fete erau deja la cinema Patria (aproximativ 3,5 /5 km). Asta m-a dat pe spate.


Am inceput sa ne incalzim usor si am intrat in curtea parcului industrial, in spatele barierei. Cainii de acolo a vegheat ca sa nu ne facem de cap prea mult pe teritoriul lor si ne-au tinut cat de cat grupati intre gheretele portarilor.

La 11:31 s-a dat startul. Am pornit destul de incet pentru ca eram undeva prin spatele plutonului, dar am marit pasul cand l-am vazut pe Mihai ca nu a venit la plimbare. Atunci mi-am dat seama ca nu o sa fie chiar o joaca de copii si ca o sa am de tras tare.


Cand am ajuns la primul sens giratoriu i-am vazut pe primii care erau cu aproximativ 500 de metri in fata mea si obiectivul meu a devenit o gluma. Razvan alerga alaturi de mine si avea un ritm foarte alert. Am hotarat ca sa incerc sa ma tin de el pentru ca mai tare nu simteam ca pot alerga. La inceput alergam unul langa altul, dar am ajuns in spatele lui. Atunci am incercat sa aplic o strategie din ciclism si sa stau in trena lui, dar trena nu prea se aplica la alergat asa ca distanta dintre noi s-a tot marit si a ramas undeva pe la 10 metrii. Pe la cinema Patria, ritmul concurentilor din fata mea a scazut putin din cauza inclinatiei usoare a drumului si am putut sa avansez mai repede in clasament. La Teatrul Dramatic l-am ajuns pe Razvan care mi-a zis sa merg inainte. Nu imi venea sa cred ca l-am ajuns. Cand s-a anuntat ca mai sunt 500 m am incercat sa maresc ritmul, dar nu a fost asa de usor pe cat mi-am imaginat. Pulsul imi era de 190 si simteam ca inima, plamanii si picioarele muncesc din greu. Cand am luat ultima curba si am vazut linia de finish am sprintat cat de tare am putut ca sa mai prind cateva locuri si sa-l depasesc pe un concurent de varsta a treia. La finish a trebuit sa ma opresc brusc pentru ca am fost oprit de organizatori care au zis ceva de un "bilet". Dupa cateva secunde de asteptat am primit un biletel pe care scria 145 (locul pe care an ajuns) si mi-au dat drumul ca sa intru in multime. M-am invartit putin si mi-am dat seama ca nu am oprit cronometrul. Am apasat pe buton si ceasul a aratat 20'13,07. Am inceput sa-mi intind putin musculatura picioarelor incercand sa calculez cam cat timp a trecut intre sosirea mea si momentul cand am oprit ceasul. Am estimat ca vreo 10 secunde si am hotarat ca timpul meu sa fie 20'02. Dupa ce m-am deconectat de la starea de concurs mi-am dat seama ca sunt departe de ce mi-am propus. Am alergat cat de tare am putut si am reusit doar pozitia 145. Dar m-am mai linistit cand am vazut ca in timp de 2 minute de la sosirea mea au mai ajuns peste 100 de oameni.

A aparut si Mihai cu Adi si ne-am intalnit si cu Mură si Sebi care au venit la pozat cu un D700 absolut delicios. Am asteptat fetele care era inca in trafic, dupa care ne-am dus la bere si descarcat poze la Mihai acasa.

cel mai in varsta concurent

Concluzii

Am pornit in aceasta cursa cu sperante prea mari, dar nu sunt dezamagit pentru ca am alergat mai bine ca niciodata. Am facut o luna si jumatate de antrenament si am reusit sa termin cursa intr-un timp decent. Daca nu m-as fi antrenat, probabil ca ajungeam cu vreo 3-4 minute mai tarziu, adica dupa pozitia 300. Am vazut ca se poate face treaba buna cu un antrenament corect. Pana anul viitor sunt sigur ca o sa mai scot vreo 2 minute din timpul meu si poate o sa ajung in primii 50 (daca ceilalti nu mai progreseaza).

Dupa Duatlon am fost destul de dezamagit de rezultat si cam suparat (cu toate ca nu voiam sa recunosc) pe Marius pentru ca nu a alergat mai repede. Acum ca am alergat si eu intr-un concurs am vazut ca nu este chiar asa de usor. Oricine poate alerga, dar un timp bun poate scoate doar un atlet ce mananca ore de antrenament pe paine. La MTB diferentele dintre concurenti sunt date si de bicicleta, echipament, suplimente nutritive si nu doar de antrenament. 

Nu o sa renunt la antrenamentele de alergat. Printre obiectivele pe 2011 sunt si niste crossuri si in 2012 un maraton. Mai am de facut multe antrenamente, dar sunt sigur ca o sa reusesc.

joi, 11 noiembrie 2010

On The Rocks 2010 movie

Sambata 11 septembrie 2010 am fost aici in Brasov un concurs de downhill absolut fantastic. Am mai vazut ceva concursuri de acest gen prin tara, dar niciunul nu m-a impresionat asa de mult ca acesta.

La ceva vreme dupa concurs, baietii de la Play Bike, cei care s-au ocupat cu organizarea, au lansat si un film de la acest eveniment. Premiera a fost la Eliana Mall in Brasov, dar, cu toate ca a fost asa de aproape, nu am putut ajunge. Dar, am citit ulterior pe net, impresii ale celor ce au participat si mi-a parut si mai rau ca nu am fost si eu la premiera. Totutsi, m-am putut delecta cu filmul, care a fost pus la dispozitia publicului gratis. 

In continuare o sa va prezint si eu acest film. Vizionare placuta.

PlayBike - On The Rocks - The Movie from Team PlayBike on Vimeo.

Felicitari Cipri pentru acest concurs. Ai reusit ceva incredibil.

miercuri, 10 noiembrie 2010

Crosul 15 noiembrie 2010

De aproape o luna jumatate am inclus in programul de antrenament si alergatul si am observat ca imi place si ca nu este greu, daca il faci corect. Si ca sa imi vad nivelul comparativ cu alti sportivi am decis ca sa particip si eu la Crosul 15 Noiembrie care se desfasoara aici in Brasov. 

Pe site-ul Federatiei Romane de Atletism am gasit informatii legate de editia de acest an a crosului si am decis ca sa le prezint si eu aici pentru ca nu am gasit aceste informatii altundeva.

"
CROSUL 15 NOIEMBRIE EDIŢIA a XXI-a
REGULAMENT

Cea de-a XXI ediţie a concursului internaţional Crosul 15 Noiembrie, competiţie sportivă de alergare pe şosea, se va desfăşura la Braşov, sâmbătă 13 Noiembrie 2010, pe treseul parcurs de participanţii la revolta anticomunistă a muncitorilor braşoveni la 15 Noiembrie 1987, astfel:
  • SC ROMAN SA(start)
  • CALEA BUCUREŞTI,
  • SPITALUL JUDEŢEAN,
  • SC HIDROMECANICA SA,
  • CINEMA PATRIA,
  • TEATRUL SICĂ ALEXANDRESCU,
  • PREFECTURA BRAŞOV(sosire).
Lungimea traseului este de 5km şi va fi parcurs separat de fete separat de băieţi.
Se vor întocmi trei clasamente: 
(1) GENERAL, unul pentru fete unul pentru băieţi în ordinea sosirii,
(2) PE CATEGORII DE VÂRSTĂ conform regulamentului FRA, precum şi 
(3) PENTRU PARTICIPANŢII AMATORI.
Concursul este deschis tuturor categoriilor de participanţi, se va desfăşura conform regulamentului FRA, după următorul program:
  • ora 11.00-5km FETE,
  • ora 11.30-5km BĂIEŢI.
Înscrierea şi validarea concurenţilor se va face în data de 13 Noiembrie 2010 începând cu ora 9.00 la locul de start(SC ROMAN SA).
Cheltuielile de organizare sunt suportate de către organizatori iar cele de transport, cazare şi masă de către structurile sportive de care aparţin sportivii participanţi.

PREMII

Premii în clasamentul GENERAL(F+ B):
LOCUL I        - 2500lei
LOCUL II       - 1500lei
LOCUL III      - 1000lei
LOCUL IV      - 800lei
LOCUL V       - 700lei
LOCUL VI      - 600lei
LOCUL VII     - 400lei
LOCUL VIII    - 300lei
Premii în clasamentul pe categorii de vârstă(F+ B):
C2, C1, J3, J2, J1, T, şi S.
LOCUL I la fiecare categorie de vârstă 150lei,
LOCUL II la fiecare categorie de vârstă 100lei,
LOCUL III la fiecare categorie de vârstă 50 lei.
Premii în clasamentul participanţilor amatori(F+B):
Categoriile de vârstă:
până la 10 ani
  • 11-15 ani,
  • 16-20 ani
  • 21-40 ani
  • 41-60 ani
  • 61-80 ani
LOCUL I      - 50lei
LOCUL II     - 30 lei
LOCUL III    - 20 lei
De asemea organizatorii vor acorda şi premii speciale.

ORGANIZATOR: ASOCIAŢIA 15 NOIEMBRIE 1987,
PARTENERI:
  • PRIMĂRIA MUNICIPIULUI BRAŞOV,
  • CONSILIUL LOCAL BRAŞOV,
  • DIRECŢIA SPORT ŞI TINERET A MUNICIPIULUI BRAŞOV,
  • UNIVERSITATEA TRANSILVANIA BRAŞOV- FACULTATEA DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORTURI MONTANE
"